.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یک قدم تا 20
19 اثر طبیعی مازندران تاکنون در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش شمال نیوز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: دریاچه الندان، آبشار اسبه‌او و آبشار سمبی زمستان امسال به فهرست آثار ملی کشور افزوده شدند تا تعداد آثارثبت شده به ۱۹ اثر برسد.

دلاور بزرگ نیا افزود: آبشارسمبی در روستای یخکش بهشهر به شماره ۲۶۲ ، دریاچه الندان در بخش چهاردانگه ساری با قدمت دوران کواترنری به شماره ۲۶۳ و آبشار اسبه‌او در شهرستان نکا به شماره 264 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی با بیان اینکه این آثار، اکنون تحت حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفتند افزود: هرگونه عملیاتی که سبب تخریب یا تغییر در اصالت این آثار شود ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

دریاچه الندان که در پنج کیلومتری کیاسر در میان انبوه درختان جنگلی قرار دارد در اثر ارتباط آب‌های زیرزمینی منطقه با گسل راست‌گردی که در این ناحیه واقع‌شده به وجود آمده است.

آب این دریاچه در فصل کشاورزی برای کشت برنج به‌وسیله اداره کل منابع طبیعی استان به سمت شالیزارهای روستاهای پایین‌دست هدایت می‌شود.

چشمه و آبشار اسبه او، آبشاری پلکانی و کاسه‌ای در هزار جریب نکا است که با ارتفاع بیش از ۳۰ متر، از کوه سیاخانی سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه نکا رود می‌ریزد.

آبشار اسبه او یا آب سفید پس از ریزش آب در کف رودخانه با تشکیل صدها حوضچه آهکی در هفت‌طبقه زیبایی خاصی به این منطقه جنگلی داده است.

آبشار سمبی نیز در نزدیکی روستای یخ‌کش از توابع شهرستان بهشهر قرار دارد و

آبی که از داخل ارتفاعات ا سرچشمه می‌گیرد بعد از ۲۰۰ متر جاری شدن در جنگل از ارتفاع ۳۰ متری به پایین می‌ریزد و در پایین‌دست آبشار برکه زیبایی نیز ایجادشده که از دیگر جذابیت‌های این منطقه است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.052 seconds.